15 feb. 2009

Leapsa cu carti

Buna mea prietena Oana m-a atins in joaca cu o leapsa. Tot prima si pentru mine, ca si pentru ea. Si taman un subiect care ne place amandorura.

1. Care este cea mai buna carte citita de tine?
Mi-ar fi greu sa ma opresc la una singura. Cred ca si varsta a avut factorul ei. Ciresarii (Constantin Chirita) va ramane mereu cea mai buna carte a copilariei mele la care adaug cu mare drag jurnalele catorva exploratori polari. Perioada liceului a stat sub semnul literaturii franceze si a lui Camus in special. As mai adauga Crima si Pedeapsa (Dostoievski) si ceva Eliade. L-as mai pune pe Stefan Banulescu cu Cartea de la Metopolis care mi-a placut mai ales pentru constructia textului si pentru joaca lui cu cuvintele. Si toata pleiada de jurnale ale celor care au fost in inchisoare in perioada comunista. Nu neaparat prin stil ci prin experienta de viata si puterea de a lupta pe care o degaja. Si Exuvii, si Micul Print si Copilaria (Natalie Saraute)si....cartea pe care o citesc mereu cu dorinta de a aprofunda si gasi un cuvant miezos: Biblia.

2. Ai facut cadou carti?
Da. Imi place sa daruiesc carti, mai ales celor carora stiu ca le place sa citeasca. Si insasi cautarea si ambalarea ei reprezinta o sursa permanenta de bucurie. Si mai imi place sa daruiesc carti care stiu ca ar putea avea o rezonanta in sufletul cuiva. Poate aceeasi pe care a avut in inima mea.

3. Care este viitorul literaturii
Cata vreme oamenilor le vor mai placea povestile si jucariile de cuvinte...cred ca mai are un viitor.

4. In ce limbi ai citit carti?
In romana mea de baza, in franceza liceului si facultatii mele si a zilelor de azi, si in engleza in care incerc sa ma prind prin carti ce si cum e cu ea.

5. Ce carti celebre nu ti-au placut?
Absolventa fiind a Facultatii de Litere, mi-am facut mereu liste cu carti pe care nu am apucat sa le citesc in timpul facultatii, dar despre care am auzit ca ar fi bune, care au tot fost ras-laudate si am zis ca na, ca filolog tre sa le citesc. Fric al lui Stefan Agopian, a fost prima carte pe care mi-a parut rau in mod oficial ca am dat banii. Nu am putut trece de primele 10 pagini. Si daca mi-as forta mintea as mai gasi ceva. Dar....zic sa trec la intrebarea urmatoare.

6. Ce tara a produs cea mai buna literatura?

Grea intrebare mai copil. Cred ca in fiecare literatura ai putea gasi ceva care sa merite citit. Totusi de departe imi sare in evidenta literatura franceza, cea engleza si cea rusa, pe care as dori sa o aprofundez mai mult.

7. Iei notite din cartile pe care le citesti?
Nu, desi uneori mi-ar placea. Mai ales atunci cand imi vin in minte carti in care unul s-a cunoscut cu altul si au mers si....nu mai stiu exact ce s-a intamplat si nici macar cum ii chema. Ca sa nu zic cand mai vorbesc cu cineva care ma intreaba ce parere am de nu stiu ce replica, sau pasaj special. Imi vine parca sa caut undeva o gaura de sarpe. In ultima vreme insa am inceput sa umblu cu un marker dupa mine, sa imi subliniez pasaje interesante sau care merita tinute minte. Asta ca atunci cand deschid cartea sa imi iasa in evidenta.

8. Cam cate carti ai citit pana acum?
Habar nu am. Poate ca ar fi o idee sa imi fac o lista cu cartile citite pana acum. Ar fi chiar interesat de vazut cum a evoluat gustul, inclinatiile literare sau chestii de genul asta. Sper sa mi le amintesc in mare parte. Cand oi ajunge la o lista cat de cat te anunt.

9. Cu ce carti ai adormit in brate de plictiseala?


Nu cred sa fii adormit cu ea in brate de plictiseala cat de somn. Mai ales in miez de sesiune cand incercam sa recuperez ce nu cititsem tot semestrul. Pentru cine nu stie, bibliografiile la franceza sunt chiar uriase.

10. Ce inseamna cartile pentru tine?
Fereastra mereu deschisa spre o alta lume, o sursa inepuizabila de cunoastere, un mod placut de a trece peste blocajele din trafic de pe linia lui 301, un mijloc permament de remodelare. A gandurilor, a sentimentelor, a perceptiilor. Dupa ce termini o carte de citit nu mai esti niciodata la fel.

11. Care este cea mai scumpa carte pe care ai cumparat-o?
De obicei am preferat sa-mi iau cartile mai....cu greutate, de la Anticariat. Dar daca ma uit printre cartile pe care mi le-am luat eu personal, cred ca cea mai scumpa este Dictionarul de Stiinte ale Limbii.

12. Care este cel mai tare final la o carte citita?
Dat fiind ca nu obisnuiesc sa imi iau notite nu imi vine in minte niciun final in momentul asta. Cand o sa mi-l reamintesc sau gasesc, editez postarea.

13. Care este cea mai influenta carte citita de tine?
Biblia...pentru ca imi descopera un alt fel de a ma vedea pe mine si lumea in care traiesc.
Ciresarii, pentru ca acolo isi are punctul de plecare ceea ce sunt si ce fac astazi.
Evadarea tacuta (Lena Constante) pentru ca este prima carte citita despre inchisorile comuniste, domeniu de atunci mereu mai apropiat inimii mele si pentru ca mi-a prezentat prima data....cuvintele. Si ele la fel de dragi inimii mele.
Purpose driven youth ministry (Doug Fields) pentru ca mi-a pus lucurile mult mai bine in minte cu privire la "joaca cu copiii"
Educatie (Ellen White) pentru toate semnificatiile acestui cuvant pe care le-am descoperit acolo.

14. Care scriitor te-a influentat cel mai mult?

Nu as merge atat de mult pe scriitor cat pe carti. Mi s-a intamplat uneori ca a doua carte a aceluiasi autor sa nu mai imi placa la fel de mult.

15. Cat de repede citesti o carte?
Cred ca recordul meu in materie de viteza la capitolul citit il detine Ion (Liviu Rebreaunu). 2 zile. Depinde de cat de mult ma itereseaza, de daca adorm in autobuz sau nu, de cat de mult timp am pentru ea, de cu ce alta carte o mai citesc in paralel, de....As pune cam maxim o luna pentru o carte. Acu....depinde si de carte....de numarul de pagini ma refer.

16. Poate literatura sa schimbe lumea?
Daca schimbarea lumii incepe cu schimbarea sinelui, cred ca da. Pentru ca o carte il poate schimba pe cititor. Acum....in ce fel, depinde de carte.

Uf...lunga o mai fost leapsa asta. Pana imi trag eu sufletul dupa atat alergat....o dau mai departe la Alexandra, draga mea colega din banca din fata, Mihaela, Denisa, Norel, Mirela si Florina, colege de lectura la Litere, Clarisa, Ioana, Horia. Abia astept sa citesc raspunsurile voastre.

2 comentarii:

Anonim spunea...

Crezi ca te schimba o carte? Dar mai multe? Poate ca avem de invatat din toate, dar este absolut necesar sa poti face diferenta intre o fictiune ce poate fi reala si o realitate a ta...In general sunt un refugiu binevenit...

AlejaS spunea...

Crezi ca o carte ne poate schimba? Dar dc luam cate ceva din fiecare lectura? E bine sa ptem face diferenta intre o fictiune care ar putea fi reala si o realitate a ta. In general e un refugiu binevenit...