3 dec. 2013

De prin biblioteca adunate...

Imi place sa citesc. Imi place sa fac curat in biblioteca si sa pun cartile pe domenii, inaltime si uneori chiar tari. Imi plac cartile atat de mult incat intr-o vreme am pus biblioteca in mijlocul camerei ca sa am mereu acces la carti de oriunde as fi privit.
De ceva vreme insa am pus biblioteca la locul ei, incercand sa intru in randul oamenilor cat de cat normali.

Imi place sa ma plimb prin librarii, sa rasfoiesc carti si sa imi scriu numele pe prima pagina a fiecarei carti cumparate. Si imi place intrebarea unde o sa mai pun si cartea asta?
Imi place sa imi incep ziua bucurandu-ma de intelepciunea Bibliei si de cuvintele pe care atunci cand cineva le-a scris acolo s-a gandit la mine. Si se intampla uneori sa ma bat cu palma peste frunte citind si sa imi spun...cat de simple erau lucrurile. De curand, citind blogul Oanei am dat peste o leapsa pe care mi-o trimisese mie. Asa ca...ma gandesc ca ar fi vremea sa ma las atinsa si sa ii raspund, intre doua planuri de lectie, intr-o camera in care sunt inconjurata de carti de gramatica si limba franceza...
 I. Prima mea amintire cu mine citind. Nu am invatat sa citesc decat atunci cand am mers la scoala, dar asta nu m-a impiedicat sa tin carti in mana si sa rasfoiesc pana atunci. Vazandu-le adesea pe surorile mele mai mari citind, mai luam cate o carte in umana si le urmam exemplul, prefacandu-ma a citi. Imi aduc aminte de o carte alba cu un scris verde pe ea si cu un copac uscat desenat cu negru pe care am tot rasfoit-o pagina cu pagina chiar, in tentativa mea de a citi precum surorile mele. Si nici macar nu avea poze.

II. Prima carte pe care am citit-o și recitit-o Trebuie sa va fac o marturisire. Daca imi place o carte, o citesc de mai multe ori. Unele chiar de foarte multe ori. Asa ca am citit de foarte multe ori cartile cu povesti pentru copiii si pioneri pe care le aveam prin casa gen ”Noi si Arhimede doi”, ”Cand infloreste Magnolia” ”Spadasinul de serviciu” (nu stiu daca am stiut vreodata cum ii chema pe autori) dar dintre toate, cartea pe care am citit-o la nesfarsit este Ciresarii a lui Constantin Chirita. Imi aduc aminte chiar ca in seara in care am terminat volumul 5 am reinceput volumul 1. Atat de dragi imi erau personajele si nu as fi vrut sa ma despart de ele. Si pe undeva ar trebui sa mai am si schita mea de volum 6 :) Dar prima carte pe care am citit-o se chema „Mama” si era cu o caprioara pe coperta si era despre o fetita careia printre altele ii placeau muntii :)
III. O carte pe care fiecare copil ar trebui s-o citească Ca sa nu vorbesc tot despre Ciresari, desi daca nu as fi amintit-o mai sus as fi pomenit-o ci despre „Minunata calatorie a lui Nils Holgerson prin Suedia”. de Selma Lagerlof, cartea pe care am primit-o cadou de la colega mea de banca cand am implinit 8 ani. Poate de atunci au inceput sa imi placa Suedia, cartile groase si calatoriile. Sau lectiile care pot fi invatate din experientele prin care trecem.
IV. Locul meu preferat de citit E...aici e cu totul alta poveste. Imi place sa citesc pe un fotoliu intr-o librarie primitoare, poate chiar band o cana de ceai. Ma visez uneori citind intr-un hamac, intinsa la soare sau pe o patura undeva pe malul marii. Dar de obicei citesc in 301 sau in timp ce mananc.
 V. Accesorii obligatorii in timpul lecturii Un semn de carte ca sa nu uit unde am ramas. Si ochelarii. -VI. Numarul cartilor de pe lista mea de lecturi viitoare Daca ma uit doar la teancul de carti de pe birou care asteapta sa fie citite ar fi vreo 3. Dar daca ma uit la biblioteca si prin ghiozdanul cu care m-am intors azi de la Institutul Francez mai gasesc cateva. Nu am o lista fixa de lecturi ci doar una in permamanta formare.
VI. Ultima carte pe care am primit-o sau am cumpărat-o Nu am mai primit demult carti. De multe ori mi le cumpar. Ultima ar fi de fapt vreo 5 pe care mi le-am luat la Gaudeamus, printre care si un volum de povestiri cu Winnie the Puh, Falnica cetate a celor o mie de sori si un ghid de calatorii despre Noua Zeelanda.
VII. O carte care mi-a schimbat viața într-un fel As putea vorbi despre multe carti aici. As putea vorbi despre Biblie care nu inceteaza sa im vorbeasca despre mine si care imi slefuieste gandurile cate putin in fiecare zi. As putea vorbi despre Ann Voskamp si ale ei ”O mie de daruri” care mi-a readus aminte ca ar trebui sa multumesc mai mult si sa comentez mai putin. Sau despre toate carile despre oameni care au trecut prin inchisorile comuniste si au supravietuit. Sau din nou despre Ciresarii si despre felul in care povestile cu ei mi-au modelat felul de a fi.
 IX. O carte care nu-mi place, dar pe care toată lumea pare s-o iubească Travesti - Mircea Cartarescu
X. Trei dintre scriitorii mei preferați E greu sa ma opresc doar la trei, dar pentru ca trebuie sa zic trei, fie: Alexandr Soljenitin, Albert Camus, Khaled Hosseini (asta e cea mai noua descoperire)
As vrea sa dau mai departe leapsa Laurei, lui Mimi si lui Alex.

Niciun comentariu: